Tine Sundtoft, vår sykkel-ambassadør!
Postet av undefined undefined den 19. Mar 2015
Klima- og miljøminister Tine Sundtoft er med på laget i årets Sykle til jobben-aksjon: - Sykling gir helsegevinst og klimagevinst, og er samfunnsøkonomisk lønnsomt!
Sundtoft er opptatt av sykkelen som transportmiddel og ser klare fordeler med det tohjulede fremkomstmiddelet. I tillegg støtter hun opp om aksjonen:
- Sykle til jobben-aksjonen er et flott tiltak som samler mange sykkelglade og sykkelferskinger om å bruke sykkelen som transportmiddel, forteller en entusiastisk sykkel-ambassadør.

Foto: Bjørne Jortveit
Sykkelen er et viktig miljøtiltak
- Rask befolkningsvekst og urbanisering vil i tiden framover gi store utfordringer med tanke på transportbehov i områder hvor det allerede er stor trafikk. Det er derfor viktig at sykling, gåing og kollektivtrafikk tar veksten i persontrafikken i de store byregionene, slik Klimaforliket på Stortinget også sier, fortsetter Sundtoft.
Transportsektoren står nemlig for en tredjedel av Norges klimagassutslipp, og har økt med ti prosent de siste ti årene.
I 2015 er det bevilget 386 millioner til gang- og sykkelveier på riksveinettet. Og i 2014 ble det opprettet en belønningsordning til sykkelveier i kommunene. I budsjettforliket med støttepartiene ble det satt av 75 millioner til ordningen i 2015-budsjettet
Tilrettelegging er viktig for å få til en satsning
Klima- og miljøministeren understreker at tilrettelegging på flere nivå må til for at vi skal bli en god sykkelnasjon.
- Det må bygges sammenhengende gang- og sykkelveier langs kollektiv-korridorer på en måte som gjør at folk opplever det som trygt å sykle. Kommunene må iverksette en areal- og transportplanlegging som reduserer transportbehovet. Det er også viktig å legge til rette for sykling på arbeidsplassene, blant annet med gode garderobeforhold, avsluttter Sundtoft.
Sundtoft er opptatt av sykkelen som transportmiddel og ser klare fordeler med det tohjulede fremkomstmiddelet. I tillegg støtter hun opp om aksjonen:
- Sykle til jobben-aksjonen er et flott tiltak som samler mange sykkelglade og sykkelferskinger om å bruke sykkelen som transportmiddel, forteller en entusiastisk sykkel-ambassadør.

Foto: Bjørne Jortveit
Sykkelen er et viktig miljøtiltak
- Rask befolkningsvekst og urbanisering vil i tiden framover gi store utfordringer med tanke på transportbehov i områder hvor det allerede er stor trafikk. Det er derfor viktig at sykling, gåing og kollektivtrafikk tar veksten i persontrafikken i de store byregionene, slik Klimaforliket på Stortinget også sier, fortsetter Sundtoft.Transportsektoren står nemlig for en tredjedel av Norges klimagassutslipp, og har økt med ti prosent de siste ti årene.
I 2015 er det bevilget 386 millioner til gang- og sykkelveier på riksveinettet. Og i 2014 ble det opprettet en belønningsordning til sykkelveier i kommunene. I budsjettforliket med støttepartiene ble det satt av 75 millioner til ordningen i 2015-budsjettet
Tilrettelegging er viktig for å få til en satsning
Klima- og miljøministeren understreker at tilrettelegging på flere nivå må til for at vi skal bli en god sykkelnasjon.- Det må bygges sammenhengende gang- og sykkelveier langs kollektiv-korridorer på en måte som gjør at folk opplever det som trygt å sykle. Kommunene må iverksette en areal- og transportplanlegging som reduserer transportbehovet. Det er også viktig å legge til rette for sykling på arbeidsplassene, blant annet med gode garderobeforhold, avsluttter Sundtoft.
Visste du at?
- Vi velger bil fremfor sykkel selv til reiser under 3 km
- De fleste reisene vi gjør er korte, faktisk er 39 prosent under 3 km
- Over halvparten av alle reiser foretas med bil
- Kollektivt står for 16 prosent av reisene, 11 prosent til fots og fem prosent med sykkel (2013/2014)
Kommentarer
Logg inn for å skrive en kommentar.