Syklet 2700 kilometer til jobb
Postet av Nicholas Lund den 18. Mai 2015
Jobben min er å tegne strekmenn og spise mat så fort jeg kan. Det kan jeg gjøre hvor som helst i verden. Hvorfor ikke i Roma?

Da jeg syklet Norge på langs i 2013 var det med en sykkel som knapt klarte å holde seg oppe. I år kjøpte jeg en sykkel i Nederland som er ment for å sykle langt. Veskene kom fra Tyskland, teltet fikk jeg låne av min venn Paula, og soveposen lånte jeg av familien Nymoen fra Bærum. Det feteste på sykkelen var uten tvil dekselet til iPhonen!

300 meters prøvesykling på en nederlandsk vei var den eneste formen for opptrening jeg gjorde. Ofte tror jeg mange blir hindret av at det er vanskelig å forberede seg, men jeg har enda større tro på at man bør bare hoppe ut i ting og ta det som det kommer! Og som dere vil se på slutten, så gikk det strålende!

Slutten av april er en periode der studenter leser til eksamen og de aller fleste jobber. Jeg fikk en hel campingplass for meg selv i Hamburgsund i Sverige, helt nede ved skjærgårdene. Man skal ikke undervurdere hvor spennende folk synes hårete mål er, og jeg fikk ofte bo på slike plasser for en meget billig penge, og noen ganger gratis.

Nord-Tyskland må være et av de flotteste kulturlandskapene jeg har opplevd. Med gule blomsterenger så langt øyet kan se, vindmøller og tradisjonelle, tyske gårder og landsbyer på flate områder - kombinert med deilig temperatur - gjorde det syklingen til en hyggelig og effektiv seanse.

Når man sykler alene er det viktig å underholde seg selv. Det er også morsomt å møte venner underveis som man kan finne på ting med! I den tyske byen Kassel tok jeg én av mine tilsammen to hviledager sammen med en god venn. Is, god mat og sightseeing i tyske omstendigheter!

Tyskland må være det eneste landet i verden der de lager asfalterte sykkelstier gjennom fjell og skoger. Veldig sjelden måtte jeg ut på bilveien. Trygt, behagelig og man fikk se småsteder som ligger utenfor Autobahn. Ofte var de så avsideliggende at de ble sjokkerte over å se en turist der!

Når man passerer Bodensee helt sør i Tyskland, har man muligheten til å være innom 4 land innen 2 timer. Jeg forlot Tyskland, var såvidt innom Østerrike før jeg kom til Sveits, og fulgte Rhinen opp mot Liechtenstein. Så skjedde det...

Dekket eksploderte. To av tre ukers sykling gir slitasje! Tre ganger måtte jeg på verksted, og i Liechtenstein måtte jeg bytte dekk og alt som var. Selv ikke en nederlandsk sykkel holdt ut gjennom den nordlige delen av det europeiske kontinentet. Heldigvis var folk gavmilde og enten fikset det gratis eller betalte for meg. Det får en ting å sette pris på det å kunne gi! Skulle du måtte ønske å dra ut på langtur, så husk dette: Ting blir ødelagt!

2050 meter over havet. Så høyt har jeg aldri vært med sykkel før. Sykkel og bagasje veide til sammen 50 kilo. Det ble en tung, men deilig affære.

Fordi da jeg om over grensen til Italia, så var det bare nedoverbakker!

Og jeg var født til å sykle i det landet! Ingen regler, ingen forpliktelser. Rent anarki! Jeg elsket det!

Å sykle uten å ha planlagt reisen gjør at man sykler feil.

Det vil komme hindringer.

Men det kommer alltid en soloppgang!

Som får deg til å smile!

Og det kan like gjerne av stedene man får se.

Eller maten man skal kose seg med!

Og selv de dagene der målet føles uendelig langt unna...

...så var man egentlig ikke det allikevel.
Har du en idé som folk mener er sprø, så er den kanskje sprø nok.

Oslo - Roma på sykkel 2015. Takk for eventyret!

Da jeg syklet Norge på langs i 2013 var det med en sykkel som knapt klarte å holde seg oppe. I år kjøpte jeg en sykkel i Nederland som er ment for å sykle langt. Veskene kom fra Tyskland, teltet fikk jeg låne av min venn Paula, og soveposen lånte jeg av familien Nymoen fra Bærum. Det feteste på sykkelen var uten tvil dekselet til iPhonen!

300 meters prøvesykling på en nederlandsk vei var den eneste formen for opptrening jeg gjorde. Ofte tror jeg mange blir hindret av at det er vanskelig å forberede seg, men jeg har enda større tro på at man bør bare hoppe ut i ting og ta det som det kommer! Og som dere vil se på slutten, så gikk det strålende!

Slutten av april er en periode der studenter leser til eksamen og de aller fleste jobber. Jeg fikk en hel campingplass for meg selv i Hamburgsund i Sverige, helt nede ved skjærgårdene. Man skal ikke undervurdere hvor spennende folk synes hårete mål er, og jeg fikk ofte bo på slike plasser for en meget billig penge, og noen ganger gratis.

Nord-Tyskland må være et av de flotteste kulturlandskapene jeg har opplevd. Med gule blomsterenger så langt øyet kan se, vindmøller og tradisjonelle, tyske gårder og landsbyer på flate områder - kombinert med deilig temperatur - gjorde det syklingen til en hyggelig og effektiv seanse.

Når man sykler alene er det viktig å underholde seg selv. Det er også morsomt å møte venner underveis som man kan finne på ting med! I den tyske byen Kassel tok jeg én av mine tilsammen to hviledager sammen med en god venn. Is, god mat og sightseeing i tyske omstendigheter!

Tyskland må være det eneste landet i verden der de lager asfalterte sykkelstier gjennom fjell og skoger. Veldig sjelden måtte jeg ut på bilveien. Trygt, behagelig og man fikk se småsteder som ligger utenfor Autobahn. Ofte var de så avsideliggende at de ble sjokkerte over å se en turist der!

Når man passerer Bodensee helt sør i Tyskland, har man muligheten til å være innom 4 land innen 2 timer. Jeg forlot Tyskland, var såvidt innom Østerrike før jeg kom til Sveits, og fulgte Rhinen opp mot Liechtenstein. Så skjedde det...

Dekket eksploderte. To av tre ukers sykling gir slitasje! Tre ganger måtte jeg på verksted, og i Liechtenstein måtte jeg bytte dekk og alt som var. Selv ikke en nederlandsk sykkel holdt ut gjennom den nordlige delen av det europeiske kontinentet. Heldigvis var folk gavmilde og enten fikset det gratis eller betalte for meg. Det får en ting å sette pris på det å kunne gi! Skulle du måtte ønske å dra ut på langtur, så husk dette: Ting blir ødelagt!

2050 meter over havet. Så høyt har jeg aldri vært med sykkel før. Sykkel og bagasje veide til sammen 50 kilo. Det ble en tung, men deilig affære.

Fordi da jeg om over grensen til Italia, så var det bare nedoverbakker!

Og jeg var født til å sykle i det landet! Ingen regler, ingen forpliktelser. Rent anarki! Jeg elsket det!

Å sykle uten å ha planlagt reisen gjør at man sykler feil.

Det vil komme hindringer.

Men det kommer alltid en soloppgang!

Som får deg til å smile!

Og det kan like gjerne av stedene man får se.

Eller maten man skal kose seg med!

Og selv de dagene der målet føles uendelig langt unna...

...så var man egentlig ikke det allikevel.
Har du en idé som folk mener er sprø, så er den kanskje sprø nok.

Oslo - Roma på sykkel 2015. Takk for eventyret!
4 Kommentarer
Kommentarer
-
Lise Kvinnsland
Så flott, hvor lang tid tok den, ser ut til at det var under 1 mnd😊 hva vil du anbefale om vi skulle gjøre det etter deg?
25 mai 2015 -
-
Berit Drangsholt
Det var virkelig gøy å lese om denne sykkelturen. Jeg leste det flere ganger.
20 mai 2015 -
Logg inn for å skrive en kommentar.
Siste fra Nicholas Lund

Sjarmerende uforberedt
06.05.2015

Knall og fall
06.05.2015
Stifinneren
22.04.2015

Kjære bilist - ikke drep meg
20.04.2015